Al sinds 1994 is er een Tracébesluit genomen om het “karrespoor Enschede/Zwolle” aan te pakken en te verbreden naar een 2x tweebaansweg. Er is in de loop van de tijd, nu zo’n 22 jaar geleden, veel gesproken over dit Tracébesluit. Politiek, crisis, budget enz. enz. hebben er voor gezorgd dat de weg er nog steeds niet ligt.
Is er dan niets gebeurd? Jazeker wel. Denk aan de tunnel bij Nijverdal, het plan Wijthmen /Zwolle(waar binnenkort de schop ingaat) en een onderzoek naar een 2 x tweebaansweg van Wierden naar Nijverdal.
Ook hebben Regering, Provinciale staten, de transportsector en de aanliggende gemeenten wel gezien dat er wat zal moeten gebeuren aan deze N35. Dit heeft er in geresulteerd dat de minister van Verkeer en infrastructuur toegestemd heeft om een knelgevallenlijst op te stellen en op basis van prioriteit te laten uitvoeren. De Regering en de Provincie hebben 15 miljoen euro klaarliggen om te investeren in de knelgevallen op de N35.
Voor onze regio is dit natuurlijk Kruispunt Bos en de flessenhals Mariënheem.
Recentelijk heeft mevrouw Schultz Hagen aangegeven dat het wel mee valt met de verkeersgroei op de N35. Maar wij als Mariënhemers vernemen elke dag de toename in verkeersdrukte op de N35. De transportsector geeft zelfs opdracht om over de N35 te rijden richting Zwolle in plaats van over de A1. Zij calculeren de extra wachttijd bij kruispunt Bos in. Dit nog steeds voordelig is dan 'omrijden' via de A1. Nu de tunnel open is, geven cijfers al een groei aan van 9% a 10% van de verkeersbewegingen aan op het stuk Almelo - Zwolle.
Recentelijk is er veel overleg geweest over dat het kruispunt Bos aangepakt zou worden. Helaas! Het budget is er niet en er wordt (nog) niets gedaan. Wij zien de aanpak van kruispunt Bos niet los van de gelijktijdige aanpak in Mariënheem. Het is duidelijk dat wanneer het Kruispunt Bos wordt aangepakt en daar het probleem wordt opgelost, wij er een probleem bijkrijgen. Bij ons in Mariënheem zal het nog drukker gaan worden.
Wij kunnen tijdens de ochtendspits nu al bijna de weg niet opkomen. Soms zijn we blij wanneer het spoor dicht gaat, zodat wij enigszins normaal de N35 op kunnen rijden.
Een ander probleem is dat er geen goede ontsluiting is van het industrieterrein. De Hellendoornseweg is gecategoriseerd als erftoegangsweg/B-weg. Een dergelijke weg is niet geschikt voor vrachtverkeer/groot landbouwverkeer. Het fietspad langs de Hellendoornseweg wordt gebruik door de schoolgaande kinderen. Doordat het vrachtverkeer en groot landbouwverkeer gebruik moet maken van deze weg, is dit geen veilige situatie voor de schoolgaande kinderen. Door niet voor een extra ontsluiting te kiezen, kiest Rijkswaterstaat dus voor een betere doorstroming en niet voor verkeersveiligheid.
Een ander probleem dat zich voordoet is dat de bewoners van de Noordzijde van de N35 bijna niet meer de N35 kunnen oversteken. Dit komt door de toename van het aantal verkeersbewegingen. 'Vroeger' lag hier een fietspad, maar dat is door Rijkswaterstaat verwijderd. Dit zou de verkeersveiligheid verbeteren. Als wij nu naar deze maatregel kijken, dan heeft dit de verkeersveiligheid niet verbeterd, maar eerder verslechterd. Ook bij dit knelgeval maakt, een zeer traag werkend, Rijkswaterstaat geen vuist. Hierdoor lopen de bewoners aan de Noordzijde tegen het probleem aan dat ze niet meer kunnen wachten op aanpassingen van de verkeersveiligheid door Rijkswaterstaat. Als ze het oude fietspad niet verwijderd hadden, dan konden ook deze kinderen veilig naar school fietsen. Nu moeten zij eerst de onoverkomelijke N35 oversteken.
In de afgelopen jaren heeft een gedeelte van de bewoners, op eigen kosten, een fietspad aangelegd, zodat zij en hun kinderen veilig van het 'eiland' aan de Noordzijde van de N35 af kunnen komen. Tweede Kamerleden hebben het privé-fietspad bekeken en zij hebben hier afkeurend op gereageerd. Zij vonden het raar dat privépersonen zelf infrastructuur gaan aanleggen om veilig van A naar B te kunnen.
Het is niet meer van deze tijd dat er een rijksweg dwars door een dorp als Mariënheem heen loopt. Er zijn wel een aantal kleine verbeteren gemaakt door Rijkswaterstaat, zoals een goede oversteekplaats voor fietsen en voetgangers en de 50 km-zone. Maar met de cijfers van 30% tot 60% meer verkeersbewegingen en met de komst van een groot varkensbedrijf aan de N35 is er meer nodig. Het is tijd dat er aandacht komt voor de problematiek op de N35 in Mariënheem.
De verkeerscommissie heeft daarom spandoeken opgehangen net voor binnenkomst in Mariënheem met als leus "De rest van de N35 klaar /Mariënheem de sigaar" en "Flessenhals N35/beter om Marien heen".
Een aantal vragen die wij hebben voor de Regering, Rijkswaterstaat Provincie en de gemeente, zijn:
- Gaat de doorstroming van het verkeer op de N35 boven onze verkeersveiligheid?
- Moeten er eerst nog meer ongelukken gebeuren en slachtoffers vallen, voordat er iets doortastends gerealiseerd wordt?
- Moeten de files/verkeersopstoppingen bij Mariënheem nog langer worden?
- Moeten wij nog wachten op verkiezingsbeloftes van politici of nieuwe plaatselijke bestuurders, die vaak maar korte tijd onze gesprekspartners zijn?
- Kunnen we leven met het gevoel dat Mariënheem een barrière is en objectief niet echt onveilig is en maar afwachten tot er een keer wat actie ondernomen wordt.
Ons antwoord op bovenstaande vragen is NEE!
Wij komen op voor de leefbaarheid en verkeersveiligheid van ons dorp Mariënheem. Door de spandoeken helpen wij u en alle gebruikers van de N35 elke dag herinneren aan de flessenhals Mariënheem. En het voorstel dat nu al zo’n 22 jaar op de ontwerptafel ligt.
Vriendelijke groet,
Verkeerscommissie Mariënheem
Foto's door Gerard Achterhoek en Harrie Huisman zijn HIER te bekijken