“We willen gewoon weten wat de gevolgen zijn voor het verkeer op de parallelwegen langs de nieuwe N35. Rijkswaterstaat geeft ons die cijfers niet. Ook niet aan wethouders. Dus weten we eigenlijk niet eens waar we over praten. Rijkswaterstaat? Dat durf ik wel een onbetrouwbare partij te noemen!”
Dat zegt Niels Tomson, bestuurslid van Plaatselijk Belang Laag Zuthem en woordvoerder van de gezamenlijke PB’s die belang hebben bij het nieuwe tracé van de N35 tussen Hoonhorst en Haarle. De nieuwe politieke partij Raalte Natuurlijk sprak met Tomson “omdat we willen weten wat de kern van het probleem is”.
Tomson is daar duidelijk in: “er moet iets gebeuren met de N35, we weten ook wel dat we niet al onze wensen vervuld krijgen, maar dat er niet naar ons geluisterd wordt, dat we niet serieus genomen worden, dat pikken we gewoon niet, zeker niet meer in deze tijd van burgerparticipatie.”
Tomson geeft drie voorbeelden:
- Toen Rijkswaterstaat haar concepttekeningen voor de nieuwe N35 klaar had, mochten PB’s die niet vooraf inzien. Pas na veel gelobby werden tekeningen onder embargo vrijgegeven. Ze waren bang dat die concepten een eigen leven zouden gaan leven. Wat juist de bedoeling is, een brede discussie over de oplossingen vooraan in het proces wordt op deze manier onmogelijk gemaakt. Een mooi staaltje van boven de burger staan.
- Op een info-avond bij Omni Mobilae was een selecte club betrokkenen uitgenodigd door Rijkswaterstaat. De Plaatselijk Belangen hebben op eigen initiatief veel meer betrokkenen uitgenodigd. Die mochten er eerst gewoon niet in, vond RWS. Zelfs geen bestuurders, gemeenteraadsleden en statenleden.
- Misschien nog wel het ergste bezwaar: RWS komt niet met onderzoeken over de brug, waaruit zou blijken hoe de verkeersbewegingen straks gaan worden op de parallelwegen. Er komen flink minder opritten, dus wordt het drukker op die parallelwegen. Maar wat doet dat met de verkeersintensiteit en de verkeersveiligheid? Is dat acceptabel? RWS wil het niet zeggen. PB’s krijgen de cijfers niet, zelfs niet na drie maanden onderhandelen en meerdere toezeggingen. Maar ook wethouders krijgen deze gegevens niet. Hoe gek is het dan dat op gemeentelijk niveau wel goedkeuring aan de plannen gegeven wordt? Maakt het een wethouder niet uit wat er straks op de parallelwegen gaat gebeuren?
In Mariënheem en Haarle lijken Plaatselijk Belangen nu onder druk van de komende verkiezingen resultaten uit het vuur te slepen die een maand of twee nog als onmogelijk en onbetaalbaar zouden zijn. Als je het slim doet, kun je er misbruik van maken ook, want er komen verkiezingen aan.
Nu valt iedere oplossing slecht
Raalte Natuurlijk heeft zelf geen mening over wat de beste oplossing voor de N35 is. We laten dat graag over aan de PB’s die daar nadrukkelijk bij betrokken zijn. En we hebben ook de indruk dat de PB’s helemaal niet overvragen, dat die ook wel weten dat een goede afhandeling van het verkeer tussen Zwolle en Enschede het grootste belang is, dat ze best bereid zijn water bij de wijn te doen.
Maar dan moet je wel eerst met hen in gesprek, dan moet je ze serieus nemen, dan moet je samen op zoek naar creatieve oplossingen. Dan moet je niet de trein in beweging zetten en als die een keer op stoom is (we citeren Tomson) “gewoon over de lokale bewoners, hun Plaatselijk Belangen en de gemeentebesturen heen rijden.” Want dan weet je zeker dat je gedonder in de glazen hebt en dat zelfs een goede oplossing ervaren wordt als een waardeloze.
Of waren onze bestuurders al weer vergeten dat ze heel Salland keihard voorgelogen hebben toen het ging om de overlast van het laagvliegen in verband met vliegveld Lelystad.
Raalte Natuurlijk vindt dat dat anders kan, dat dat anders moet, dat dat helemaal niet moeilijk is. Maar dan moet de overheid wel naar een andere cultuur. Te beginnen met luisteren naar inwoners. Gelukkig kunnen die tegenwoordig zelf hun weerwoord organiseren.